Back home.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu Back home.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu

Back home....

Door: Nadieh

Blijf op de hoogte en volg Nadieh

09 Juni 2013 | Nederland, Amsterdam

Sinds woensdag alweer thuis, maar wat had ik graag langer gebleven! Nog zoveel te doen en te beleven daar, grote kans dat ik nog een keer terug ga...

De laatste dagen op de scholen zijn ontzettend goed verlopen. We hebben veel gesprekken gevoerd met zowel de leraren en kinderen van beide scholen en zij hadden ontzettend veel positieve dingen ervaren! Leuk voorbeeld dat op de school in de sloppenwijk een jongen al heel lang niet meer naar school was geweest, maar toen hij iedereen zag sporten op het schoolplein trok hij zijn uniform aan en ging weer naar school. Ook mocht ik absoluut niet weggaan en moest ik beloven terug te komen. De leraren en kinderen zijn ook heel eerlijk geweest met betrekking tot het programma en hebben veel stof tot nadenken gegeven. Dit is ontzettend goed, want daar kunnen we wat mee! Artikel op de website van Macheo: http://macheo.org/wordpress/lang/nl/2013/sports-and-playing-to-contribute-to-a-more-child-friendly-environment-in-school/

Na het afscheid op beide scholen heb ik op mijn laatste avond in Macheo in de huizen de spellen uitgedeeld die ik had gekregen. De kinderen en huismoeders waren hier ontzettend blij mee! Veel lieve woorden ('thank you very much auntie for teaching us football and for being with us') en knuffels en ook hier moeten beloven om terug te komen, net als aan de mensen op kantoor.

En toen was het inpakken geblazen, want de volgende ochtend om 05.00 vertrokken Stijn, Noortje, Teuntje en ik richting de kust! Van de 49 kilo waarmee ik naar Kenia kwam, ging er 16 mee terug. Veel van mijn kleding en een paar schoenen en voetbalschoenen krijgen nu een mooie bestemming voor de kinderen van Macheo. Onderweg richting de kust veel mooie natuur, armoedige dorpjes en omgevallen vrachtwagens langs de weg gezien. Hoogtepunt was de kudde zebra's die gewoon langs de weg liep! Na 12 uur rijden kwamen we aan in Kilifi, een plaats vlakbij Mombasa, waar we verbleven in een backpackers; Distant Relatives. Ontzettend gave plaats aan een baai, waar we een super weekend hebben gehad. Lekker naar het strand, liggen aan het zwembad en we zijn naar Malindi en Takaungo geweest. Vooral Takaungo was echt een ontzettend mooi, klein dorpje met een mooie kreek en strand. In de avonden lekker gegeten en één avond een feestje gehad in het hostel, met veel cocktails en een nachtelijke zwemsessie.

Dinsdag was het dan toch echt tijd om weer richting Nairobi te rijden, waar de anderen mij op het vliegveld zouden afzetten. Van een van de eigenaars van het hostel kregen we een goede tip voor een shortcut, wat ons anderhalf uur scheelde. Toen we weer op de highway waren, stond daar ineens een agent met een lasergun en we mochten van de weg af. 9km te hard gereden bij het inhalen van een vrachtwagen, dus mee naar het politiebureau en daarna naar de rechtbank. Stijn moest bekennen voor de rechter dat hij het delict gepleegd had en toen mocht hij daarna de boete van ong. 40 euro betalen... Gelukkig was ik gewoon op tijd op het vliegveld en vertrokken we op tijd. Lekker 2 stoelen voor mezelf en na een uurtje vertraging op Parijs veilig op Schiphol geland. Wat een wereld van verschil meteen, alles zo nieuw, netjes, geasfalteerd en WIT!

Alle mensen die geld hebben gedoneerd, ontzettend bedankt, want dankzij jullie heb ik het mooie bedrag van €725 kunnen doneren aan Macheo Children's Center! Dit geld gaat naar het Family Empowerment Program. Met behulp van dit programma worden gezinnen geholpen in de sloppenwijk Kiandutu via micro kredieten, zodat zij hun eigen onderneming op kunnen zetten, via seminars (onderwerpen als bedrijven, belang van geboortecertificaten, belang van aanmelden bij het ziekenhuis verzekeringsfonds), het van de straat halen van kinderen die niet naar school gaan en hen basisonderwijs te geven zodat zij later weer kunnen instromen op een reguliere school en families aan huis bezoeken om samen met hen doelen te stellen voor de toekomst. Een ontzettend mooi doel dus om het geld voor beschikbaar te stellen!

Wat een fantastische maand heb ik gehad in Kenia en wat ontzettend veel gezien en geleerd! Had het niet willen missen!