Arrival Nairobi - Reisverslag uit Thika, Kenia van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu Arrival Nairobi - Reisverslag uit Thika, Kenia van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu

Arrival Nairobi

Door: Nadieh

Blijf op de hoogte en volg Nadieh

12 Mei 2013 | Kenia, Thika

Djambo!

Dan zijn er zomaar al 5 dagen voorbij sinds vertrek en wat een raar idee dat we vorige week nog in de sneeuw zaten! Begin al aardig gewend te raken aan het Keniaanse leven. Want wat een ander land is dit! Andere gewoontes, tempo en eten.

Maandagavond ging ik om 21.00 de lucht in met Kenya Airways, uitgezwaaid door pap, mam, Jessy, Hannah, Maaike en Jaimy. De vlucht verliep prima, zat naast een ietwat gezette Zimbabwaanse vrouw, voor wie de stoel uitkomen probleem nummer 1 was en door de wc deur komen probleem nummer 2. Dat hield af en toe nog wat in, want ze zat bij het gangpad…. Aangekomen in Nairobi was het nog even spannend of alle bagage op de band zou liggen (yes!!) en toen was het wachten totdat ik werd opgehaald samen met m’n nieuwe Portugese maat, Ze. Hij besloot dat het tijd was voor, jawel, een biertje en dat om 8 uur ’s morgens! Aangezien mijn pinpas het niet deed en ik geen geld had voor water had ik weinig keus. Dus ja, aan mijn eerste Tusker dan maar!

Bij Macheo werd ik ontzettend hartelijk ontvangen door alle mensen daar, een warm welkom dus. Deze 4 weken verblijf ik in het vrijwilligershuis met 1 tot 3 anderen, wisselt regelmatig. Dit huis is zooo luxe in vergelijking met de rest hier (wifi, normale wc en warm water!).

De eerste dagen op de scholen zijn goed gelopen. Tijdens de pilot fase werk ik samen met Yvonne, zij werkt voor Macheo en is ook al mee geweest met de kampen. Woensdag en donderdag zijn we op Rubiru Primary School geweest, op het platteland. Deze leraren waren ontzettend enthousiast over de mooie spullen, zelf hebben ze namelijk niks, en wilden het liefst meteen beginnen. Dus de box met sport materialen ging mee naar buiten en de leraren gingen touwtje springen. Super leuk! (zie filmpje op Facebook). Het is zo mooi om te zien wat sport met de kinderen doet. Binnen een half uur veranderen ze van heel verlegen en afstandelijk naar lachende, rennende kinderen die van alles aan je vragen. Helaas spreken nog niet alle kinderen Engels, dus de eerste woordjes Swahili heb ik al geleerd!

Vrijdag gingen we naar Kiandjau Primary School, in de sloppenwijk Kiandutu bij Thika. Daar werd ik toch wel even stil van. Zo veel hutjes gemaakt van golfplaten, zo veel mensen, kinderen en dieren bij elkaar, omringd door vuilnis, putten en stank. Heftig! Op deze school was duidelijk te merken dat de kinderen uit de stad komen, ze komen allemaal aangerend, willen je hand vasthouden en Mzungu (blanke) wordt non stop geroepen. Op deze school kunnen we aankomende woensdag beginnen, ben benieuwd!

Verder vind ik Kenia nu al een ontzettend mooi land! Ook de relaxte levensstijl bevalt me wel, geen vaste tijden voor de bussen (maar ze komen altijd) en rustig een uur wachten als je afspraak te laat is. Natuurlijk is dat af en toe ook even verstand op nul zetten, maar dat lukt wel! Heb al aardig wat dingen kunnen doen, woensdag avond gingen we gezellig uit eten en heb al een aantal traditionele gerechten geproefd. Gistermiddag was ik samen met Pieter, jongen die hier voor 3 maanden zit, naar de voetbalwedstrijd Thika United – Tusker FC (ja, zelfde naam als het bier, apart!) in het Thika stadion (1 tribune, geen dug-outs, een knollenveld zoals bij VZV, hoge hekken om het veld en politieagenten als stewards, inclusief wapenstok). Wedstrijd uit de Keniaanse Premier League, niveau lag een aardig stukje lager als je het vergelijkt met de Engelse Premier League, maar fantastisch om de fans uit hun dak te zien gaan. Wij waren de beroemdheden van de dag, enige Mzungu’s, dus iedereen wilde een ‘box’ geven en vragen hoe het gaat.

Straks ga ik de kinderen van Macheo ontmoeten, zij gaan namelijk 6 dagen per week naar school (06.30 ’s morgens weg en 18.00 ’s avonds thuis, wat hadden wij het dan gemakkelijk;)). Op zondag zijn er verschillende clubs (crea/fishing) en sporten (voetbal en andere sporten) dus wordt lekker voetballen en andere dingen doen. De keepershandschoenen kunnen dan gelijk gebruikt worden en ook zal ik de spelletjes geven! Het is mooi om te zien dat de kinderen zich hier kunnen vermaken met 3 blikken en een zelf in elkaar geknoopte bal, maar wat hebben ze weinig!

Het geld is nog niet overhandigd, hier gaan we gezamenlijk een doel voor kiezen!! Ik wil nogmaals iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd, en het mag natuurlijk nog steeds! 3449.52.754, N. Oudeman.

Lang verhaal, moeilijk om het kort te houden!
X uit een zonnig Kenia


  • 12 Mei 2013 - 19:16

    Ilja:

    Topper, je bent al goed bezig! Klinkt allemaal goed! Veel plezier en succes xxx

  • 12 Mei 2013 - 20:07

    Ambie:

    Heerlijk! Dit komt me echt zo bekend voor en over een tijdje mag ik het ook nog eens gaan ervaren! Lekker bezig naad!
    P.S. je roomie bevalt heerlijk ;-)

  • 12 Mei 2013 - 20:15

    Maije:

    Woow naat, mooi verhaal zeg. Klinkt zoals Ambie zegt heel bekend, maar super gaaf wat je daar doet!
    Je maakt al vee mee in een korte tijd!

    xxxx

  • 12 Mei 2013 - 20:35

    Anita En Marijn:

    Hoi nadietje, wat leuk om te lezen en te zien hoe het je vergaat in Kenia. Supergoed dat er mensen zijn zoals jij die een verschil kunnen maken daar. Gaaf om al de kindertjes van de scholen met een blij gezicht te zien door jou inzet. Dikke kus, Anita en Marijn

  • 12 Mei 2013 - 21:36

    Laura:

    Jeetje lieverd, wat een belevenissen al. Mooi dat je voor deze stage hebt gekozen. En mooi dat je daar mensen blij kunt maken! En dat je er zelf zo van kunt genieten is prachtig. Leuk om je verhaal te lezen. Succes maar weer, ik ben trots op je, liefs mam.

  • 13 Mei 2013 - 16:35

    Mara:

    Nice Naadje........!!!
    Geniet ervan! xxx

  • 13 Mei 2013 - 16:54

    Jaimy:

    Gaaf Nadieh!! je eerste week zit er inderdaad alweer op wat gaat het snel! Maar wat een ervaring! Heel veel plezier nog gewenst! groetjes!!

  • 13 Mei 2013 - 17:27

    Rineke:

    Ben nu al weer nieuwsgierig naar je volgende verhaal en foto's. Take care, dikke knuffel en kus

  • 14 Mei 2013 - 10:43

    Wendy:

    Wat een andere wereld , leuk om te lezen! Liefs Wendy x

  • 16 Mei 2013 - 21:20

    Gerda:

    Hoi Nadieh,

    Dacht dat ik al gereageerd had, maar zie geen tekst. Dus, misschien reageer ik dubbel. Goed bezig, het lijkt me een hele mooie ervaring. Leer je nog eens een andere taal ook :). Veel plezier met sport en spel.
    Groetjes

  • 17 Mei 2013 - 15:54

    Edith:

    Wat een fantastisch verhaal al.Zo.n totaal andere wereld en je nu al helemaal thuis voelen is een goed begin.
    Sporten is voor alle mensen goed om te doen ,vooral om het samen te doen.Kindertjes zijn daar met alles blij denk ik.En jij straalt natuurlijk ook zo,n enthousiasme uit dat ze vanzelf ook wel mee gaan doen.Nou lekker van alles genieten en vooral de warmte want hier is het helemaal niets.
    Heb een nieuwe standaard voor de hangmat gekocht en met `Frans in elkaar gezet.We hebben hem maar in de kamer laten staan en de kachel aangedaan ,dan kunnen we er lekker even in liggen.
    Nou lieve Nadieh geniet van alle moois en ik zie je verhaal wel weer tegemoetLieve groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadieh

Actief sinds 05 April 2013
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 13010

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 01 Juni 2014

AZIË

06 Mei 2013 - 05 Juni 2013

KENIA

Landen bezocht: