Sabaidee Laos! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu Sabaidee Laos! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu

Sabaidee Laos!

Door: Nadieh

Blijf op de hoogte en volg Nadieh

26 Februari 2014 | Laos, Vangviang

Tijd voor een update! Inmiddels is het alweer bijna 4 weken terug dat Sas naar huis ging en ben ik dus echt alleen aan het reizen al moet ik zeggen dat ik nog weinig echt alleen ben geweest. De spontane gesprekken in bussen en treinen en alle mensen die je ontmoet zijn zo leuk!

Nadat Sas en ik 19 januari zo vroeg in Bangkok aankwamen, hebben we die ochtend meteen de trein gepakt naar Ayutthaya. Dit is een oude hoofdstad van Thailand en hier hebben we lekker Nederlands een fiets gehuurd en de stad rond gefietst. Ayutthaya heeft namelijk ontzettend veel tempels, veel ruïnes maar ook tempels waar nog steeds gebeden wordt. Hier hadden we een culturele dag, waarna we besloten de volgende dag naar Sukothai te gaan. Ook dit is een oude hoofdstad (lees: nog meer tempels) en ook hier hebben we rond gefietst, dit keer onder leiding van een super leuke gids waarmee we ook langs veel rijstvelden en door super leuke dorpjes fietsten. Dit deed me heel erg denken aan Kenia, ook veel kinderen die roepen en zwaaien! Na deze 2 dagen vol tempels vonden we dat we er wel genoeg hadden gezien (Sas voor de rest van haar leven) en reisden we door naar Pai, een klein dorpje in de bergen. Wat een heerlijke plek, ontzettend relaxed en een mooie omgeving! Helaas was het 's nachts erg koud (12°c), waardoor we lagen te bibberen in ons bamboehutje. In Pai ontmoetten we Leroy, Henrik en Jonas die al scooters hadden gehuurd en wij mochten wel achterop! Lekker makkelijk, zij reden overal naartoe en wij zaten lekker. 2 dagen hebben we veel mooie dingen gezien, hebben we 2,5 uur lang bergopwaarts naar een waterval gezocht (en niet gevonden), gebadderd in de hot springs en van de geweldige uitzichten genoten. Na Pai besloten we met zijn allen naar Chiang Mai te gaan. Hier sliepen we in Panda House, een nieuw hotel welke geen taxi chauffeur kende maar na 10x uitleggen toch maar wel: 'aaaaaah panda house!'. Helaas belandden we meestal níet bij het hotel... In Chiang Mai hebben we vooral niet teveel gedaan, lekkere ontbijtjes, massages en leuke feestjes maar het hoogtepunt was de trekking naar een olifanten kamp! Hier leerden we eerst hoe we met de olifanten om moesten gaan als Mahouts (olifanten berijders) en daarna was het tijd om een tocht te maken. 'Who wants to go first?' Nou dat wilden wij wel en voor we het wisten zaten we op de grootste olifant. Zo gaaf! Echt een heel bijzondere ervaring. Toen werd er gevraagd of er een derde persoon bij kon, natuurlijk! En ineens lagen we op de grond, want Ollie gooide zich ongevraagd op zijn knieën.... Helaas voor die derde persoon was hij ons vangnet, maar de landing was nog steeds niet erg zacht. Daarna toch maar weer op Ollie zijn rug geklommen en een hele mooie tocht gemaakt die eindigde in de rivier, waar we lekker gingen badderen! Een super gave dag! Na 5 hele leuke dagen in Chiang Mai pakten we de 27e de nachttrein terug naar Bangkok. Hier hebben we er een leuke laatste dag van gemaakt, met als goede afsluiter een bezoekje aan de skytower van de Hangover 2. Wat een geweldig uitzicht! Daarna nog lekker gegeten en na het inslaan van de laatste souvenirs ging Sas naar het vliegveld. We hebben echt een super tijd gehad en aan de ene kant was het dan ook helemaal niet leuk dat ze wegging want het was zó leuk en ook fijn om samen te reizen maar het werd ook tijd om alleen op pad te gaan!

De volgende dag was het tijd voor actie: op naar Koh Tao om te gaan duiken! Dit eiland is de place to be qua duiken dus daar moest ik zijn. Heb bijna een week op dit heerlijke eiland gezeten met al zijn mooie stranden, gezellige barretjes, leuke mensen en vooral het duiken!!! Na de open water course was het nog lang niet genoeg en na 9 duiken mag ik mij nu Advanced Open Water diver noemen en heb ik er een verslaving bij. Goed getimed, want over een maand gaan pap en mam voor 3 weken naar zuid-west Thailand en kunnen pap en ik dus eindelijk samen duiken!

Na een super week ging ik terug naar Bangkok om het visum voor Vietnam te regelen en aangezien ik nu voor de 4e keer in de stad was werd het tijd om eens iets te gaan zien. Samen met Viktoria uit Wenen heb ik hier 6 dagen doorgebracht, vol met bezoekjes aan onder andere het grand palace, de weekend markt, bizarre winkelcentra en genoeg leuke barren. 12 februari vloog zij naar huis en 's avonds stapte ik in de nachttrein naar Vientiane, de hoofdstad van Laos, het volgende land op mijn lijstje!

Laos is toch weer een heel ander land dan Thailand. De natuur is bijna nog mooier en omdat het grootste gedeelte echt nog platteland is, is het lokale leven hier nog goed te zien. De Franse invloeden zijn hier nog goed te zien, erg fijn hiervan is het stokbrood! In Vientiane ben ik 1 nacht gebleven, de volgende avond vertrok de nachtbus naar Luang Prabang. Samen met Jenny uit Finland stapte ik in de bus en in deze bus deelde je een bed.. Helaas voor mij niet met 1 maar met 2 personen, moeder en kind mogen namelijk op één kaartje reizen. Het was dus lekker knus in dit bedje van amper 1,10 bij 1,70 en in de scherpe bochten moest ik me vasthouden om er niet naast te belanden! Na een erg gezellige dag in LP ging ik verder naar een klein dorpje in het noorden, Nong Khiaw. Dit ligt midden tussen de bergen aan een rivier en is tot dit moment zeker de mooiste plaats waar ik geweest ben. Hier ben ik 1 dag naar de 100 watervallen gegaan, waarbij de enige weg omhoog dwars door het water was, lekker avontuurlijk en wat was het daar mooi! Na 2 dagen weer met de bus terug wat nog een avontuur op zich was want halverwege kwamen de rookwolken uit de motor en de bus reed niet meer. Uiteindelijk met een tuk tuk verder en weer aangekomen in Luang Prabang zag ik Lotte (vriendin van Jes) en Francis. We hebben 3 hele leuke dagen gehad vol met lekkere koffie, een leuke fietstocht door de stad en omgeving, yoga op een terras aan de rivier, markt bezoekjes en veel monniken. Om 6 uur 's ochtends lopen zij een ronde door de stad en gelovigen bieden hen dan eten aan, dit was erg bijzonder om te zien! Helaas is in LP wel mijn camera gejat. Super balen maar niks aan te doen, heb gelukkig alle foto's nog!

Vanuit Luang Prabang hebben Lotte en ik de bus gepakt naar Vang Vieng. Dit dorpje staat bekend om het tuben en dat hebben we dan ook gedaan! Samen met Monique en Lisa hebben we super leuke dagen gehad. Tuben is zo leuk! Lekker op een band met de stroming van de rivier mee dobberen en af en toe wordt er een touw naar je gegooid en trekken ze je naar de bar toe. Super veel gezelligheid en biertjes! Na het tuben lekker eten en uit. Ook zijn we nog een dag naar de Blue Lagoon geweest, een super mooi blauw meer waar we lekker konden zwemmen en zonnen. Vanmiddag pakken we de bus naar het zuiden, de 4000 islands!

De tijd vliegt voorbij, alweer ruim 6 weken onderweg en over 4 weken zijn pap en mam hier al! In de tussentijd ga ik via Cambodja naar Vietnam en vlieg daar vandaan dan weer terug naar Thailand. Ik geniet volop en wil nog lang niet naar huis!

  • 26 Februari 2014 - 07:42

    Loewie:

    Lieve Nadieh. Het plezier spat van je verslag af!! En ik zie bijna voor me hoe mooi het is. Geniet nog lekker, en over ruim drie weken kan ik je weer lekker een knuffel geven (lees: veel knuffels). Liefs mam.

  • 26 Februari 2014 - 08:42

    Dieuw:

    Naaaa! Wat klinkt het heerlijk!! Wat een leuke verhalen! Lekker genieten weer! xxx

  • 26 Februari 2014 - 08:48

    Eva:

    Naad klinkt super goed hee! Mega jaloers!
    Lekker genieten aangezien het zo snel voorbij
    Vliegt! Xx

  • 26 Februari 2014 - 08:51

    Tommiee:

    Havefun topper!

  • 26 Februari 2014 - 09:04

    Annemieke:

    Super goed Nadieh. Heerlijk herkenbaar ook ;-).
    Geniet lekker en nog heel veel mooie ervaringen toegewenst.
    Annemieke

    (toch heel anders dan Kenia....)

  • 26 Februari 2014 - 09:36

    Jacques Ria:

    Dank je wel voor het mooie verslag. Geniet maar lekker, maar dat is jouw wel toevertrouwd.

    Groetjes Jacques Ria

  • 26 Februari 2014 - 10:32

    Carola:

    Hey Nadieh!
    Het klinkt echt super goed, leuke verhalen!!
    Geniet er lekker van, have fun!!

  • 26 Februari 2014 - 13:56

    Mara:

    Aahh, heerlijk! Geniet! Ik zou zo weer gaan...
    Liefs mara

  • 26 Februari 2014 - 17:23

    Edith Beukenkamp:

    Nou dat is een heel verhaal.Jullie zijn lekker bezig.En leuk dat er zoveel leuke mensen op je pad komen om mee rond te reizen.Ik hoor altijd dat het vanzelf gaat via de Lonely planet maar het heeft ook wel iets spannends.
    Goed dat je duikbrevet in je zak zit .lekker met je vader de diepte in .Leuk hoor.Het zijn wel twee landen waar je vel kunt zien en beleven denk ik.Jammer van je fototoestel .Altijd balen van dit soort dingen.Wij waren op Tenerife en toen is de achterruit van het gehuurde autootje ingeslagen en de twee rugzakken gestolen met alle papieren van Frans erin.Maar ik had in de kerk kaarsjes opgestoken voor een Virgin en die zijn toch werkzaam geweest want de politie bracht ze weer terug via telefoontje van restaurant die ze had gevonden met alle papieren en alleen het geld en de twee multitoolmessen eruit.Wij blij want we moesten de volgende dag weer terug.
    En we zijn ook nog daar in een halve meter. sneeuw terecht gekomen.Daar denk je toch niet aan voor een Canarisch eiland.Ook wel rokjes dag gehad hoor met mooi zwart strand .Maar het was anders dan we gedacht hadden.Jij nog lekker doorgaan met genieten .En gezellig dat Laura e Paul komen.Nou lieve Nadieh veel fun en sunxx

  • 26 Februari 2014 - 17:39

    Joop Jong:

    Zo.... dat is genieten zeg. Overal zo op af stappen!!!! Stoer hoor. Een echte onderneemster.
    Wij zijn er 15 jaar terug geweest. Een schitterende cultuur en inderdaad na boeddha 24.... heb je het wel gehad .Denk goed om je zelf. We blijven je volgen.

  • 26 Februari 2014 - 20:26

    Marijn:

    Mooi reisverslag ! Geniet ze !

  • 26 Februari 2014 - 20:46

    Rineke:

    Lieve Nadieh, super wat een mooie reis. Geniet nog van alles xx

  • 26 Februari 2014 - 22:32

    Gerda En Cor:

    Hoi Nadieh, wat een supermooi verhaal, om jaloers te worden. Op Ollie rijden en dat tuben..........
    Dank je wel, we zijn benieuwd naar het vervolg!!!

  • 27 Februari 2014 - 11:11

    Hamaoddiro:

    Heey nadieh,
    Wat een leuk verslag. Veel plezier
    Dikke kus hamaoddiro

  • 27 Februari 2014 - 22:22

    Sandra Duijzer:

    Ontzettende leuke verhalen.
    Heel veel plezier nog!

    Vele groetjes en liefs van ons uit Schagen

  • 02 Maart 2014 - 07:28

    Jessie:

    Naa! Dat klinkt allemaal super! Geniet ervan!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vangviang

AZIË

Backpacken!

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2014

All good things come to an end....

22 April 2014

Thailand part II & Maleisie

24 Maart 2014

Time flies!

26 Februari 2014

Sabaidee Laos!

19 Januari 2014

The trip has begun....
Nadieh

Actief sinds 05 April 2013
Verslag gelezen: 614
Totaal aantal bezoekers 13015

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 01 Juni 2014

AZIË

06 Mei 2013 - 05 Juni 2013

KENIA

Landen bezocht: