All good things come to an end.... - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu All good things come to an end.... - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu

All good things come to an end....

Door: Nadieh

Blijf op de hoogte en volg Nadieh

25 Mei 2014 | Indonesië, Seminyak

4,5 maand door zuidoost Azië reizen. 4,5 maand van tropische temperaturen, doen waar je zin in hebt, mooie plaatsen bezoeken, nieuwe culturen ontdekken, vooral rijst en noodles eten, uren in bussen/treinen/boten/vliegtuigen, ontzettend veel leuke mensen ontmoeten, scooter ritjes over de mooiste eilanden (zonder ongelukken), fantastische duikstekken, en vooral alleen maar genieten! Dat genieten heb ik iedere dag gedaan, van de meest simpele dingen. Want zo is het leven in Azië, heerlijk simpel, rustig tempo en maak je vooral niet druk want sneller gaat het toch niet!

Het laatste verhaal eindigde in Sepilok op Borneo, Maleisië. Na 3 hele gave dagen in de jungle en bijna een week lang rond 06.00 opstaan heb ik in Sandakan samen met Kimberly uit Engeland een filmdagje gehouden voordat we de volgende dag wederom om 07.00 in de bus stapten naar Semporna, vanuit waar de boot vertrok naar Mabul eiland, waar het weer tijd was om te duiken. Aangekomen bij Uncle Chang, een lodge gebouwd op palen boven de zee, had ik ontzettend veel mazzel want iemand had gecancelled om te gaan duiken op Sipadan, welk eiland één van de mooiste duikspots ter wereld is. Rondom Sipadan mag namelijk maar een bepaald aantal mensen per dag duiken, ter bescherming van de koraal riffen. Of ik haar plaats in wilde nemen? Eeeeehm JA! En wat was dit het geld waard, 3 fantastische duiken gemaakt waarbij het net was alsof je in een aquarium zwom. Gezwommen met schildpadden, haaien, tussen grote scholen vissen en prachtig koraal, bizar! Iedere avond doorgebracht met de locals, veel zingen en gitaar spelen met Filipijnse rum erbij. Op Mabul eiland wonen heel veel Filipijnse vluchtelingen in hun houten huisjes, wat zorgt voor grote verschillen op het eiland. Krakkemikkige huisjes afgewisseld met super deluxe resorts aan het strand, past dan zo níet bij elkaar!

Vanaf Semporna ben ik terug gevlogen naar Kota Kinabalu. Op Borneo hebben recent veel kidnappings plaatsgevonden waardoor ik het niet zag zitten om een 14 uur durende nachtbus te nemen als enige blondje in een bus vol locals. In KK kreeg ik het spontane idee om nog een ander (mini)landje te bezoeken en ging ik met de boot naar Brunei. Dit kleine, zeer streng islamitische landje was weer een heel andere ervaring want het is ontzettend rijk (olie), schoon en wordt geregeerd door de sultan, die alle macht heeft. Als een nieuwe sultan aan de macht komt wordt er 'even' een nieuwe moskee gebouwd en dan ook met 25 karaats bladgoud op de minaretten. Er wordt in Brunei geen alcohol gedronken en mannen en vrouwen worden ook in de meeste openbare gelegenheden strikt gescheiden gehouden. Hier 2 leuke dagen doorgebracht met Martin uit Parijs met als afsluiter een sheesha (waterpijp) party met een aantal locals. Lachen!

Na Brunei was het tijd om terug te vliegen naar Kuala Lumpur, waar Miranda en Anne (2 meiden die Lotte en ik in Vietnam hadden ontmoet) een kwartier na mij landden. Super leuk elkaar weer te zien! De volgende ochtend was het ook eindelijk tijd om een spontaan plan tot uitvoering te brengen. Liese is een vriendin van SM&O die na een half jaar in Nieuw Zeeland en Australië geweest te zijn nog wel zin had in een maandje Azië. Het plan ontstond om ergens te meeten en dit werd Kuala Lumpur. Super leuk om elkaar weer te zien na zo'n lange tijd! Die avond een goed feestje gevierd met z'n vieren, na eerst bij 2 sky bars te zijn geweigerd (slippers aan en geen id bij ons (???)) werden we door een club eigenaar uitgenodigd om in zijn club naar binnen te gaan, gratis. Wij als echte backpackers zagen dat natuurlijk wel zitten en toen alle locals ons drinken wilden betalen kon de avond al niet meer stuk. Dat ze allemaal met ons op de foto wilden en dat de DJ maar bleef omroepen 'this one is for the blond girls from Holland' namen we dan ook maar voor lief. Wat een geweldige avond!

Na Kuala Lumpur vlogen we naar Singapore. Dit was voor mij echt weer even een omschakeling na al die maanden in voornamelijk kleine steden en apendorpjes met simpele vliegvelden en mini-marts waar het al lastig was om yoghurt te vinden. Het vliegveld is Schiphol 2.0, super mooi en modern en toen we de mega supermarkt tegenover ons hostel binnenliepen wist ik even niet waar ik kijken moest! Griekse yoghurt, kaas en rode wijn, heerlijk! Wel bizar om op deze manier te merken hoe snel je aan een ander soort leven gewend raakt. In Singapore hebben we ons vermaakt met veeel sightseeing, shoppen en dan toch het bezoekje aan de Skybar. Vanaf het dak van het Marina Sands hotel keken we uit over de hele stad en de haven, al die wolkenkrabbers en zeecontainers, zoveel lichtjes, prachtig! Singapore was echt weer even een heel ander soort bestemming in Azië, alles is groot, modern en heel westers. Het hostel waar we in verbleven daarentegen totaal niet. De eerste dag boekten we een fan dorm welke al snel werd omgedoopt tot een rooftop dorm want dit waren gewoon een paar stapelbedden op het dak! Ja, de fan die hing er, maar we sliepen letterlijk buiten, middenin een drukke, stinkende metropool. De volgende dag toch voor een dorm met airco gegaan....

Vanuit Singapore vlogen we naar het laatste land op het lijstje, Indonesië. Eerste bestemming was Medan, van waaruit we de bus pakten naar Bukit Lawang. Voor Liese was dit haar eerste kennismaking met het Aziatische verkeer en omgeving en het was heel grappig om te zien hoe zij op het Mario kart verkeer en de omgeving reageerde, waar ik inmiddels al zo aan gewend ben geraakt. Vanuit Bukit Lawang gingen we voor 2 dagen het Gunung Leuser National Park in, om nog meer orang oetans te spotten! Dat hebben we geweten want wat hebben we er veel gezien! Een aantal apen is na een opvang periode weer uitgezet in de jungle en weet dan ook goed dat er bij de mensen altijd wat te halen valt. Mooiste moment was dat we langs een riviertje even aan het uitpuffen waren en dat er een orang mamma met baby op ons af kwam. Ik hoorde de gids nog zeggen 'sometimes she likes to hug people' en het volgende moment werden er 2 armen om me heen geslagen! Zooo gaaf, volgens Liese was mijn blik dan ook onbetaalbaar.:) Na een kort nachtje slapen middenin de jungle gingen we de volgende dag tubend terug. Op 4 aan elkaar geknoopte banden, met daarop 7 mensen + tassen over een snel stromende rivier vol rotsen. Geen helm of reddingsvest, zo bizar dat het hier allemaal maar gewoon kan! Maar het was fantastisch en vooral hilarisch en na een paar afgebroken stokken en een lekke band kwamen we veilig aan.

Na Bukit Lawang gingen we naar het Tobameer, waar we 2 nachtjes op Samosir eiland sliepen. In een super mooie kamer, met lekker bed, balkon en uitzicht over het meer voor maar 2,30 p.p. Hier hebben we een scooter gehuurd en het eiland rondgereden, wat een mooie natuur en uitzichten! Dit was onze laatste plek op Sumatra en we vlogen door naar Java, naar Jakarta. Omdat we meer slechte dan goede verhalen hadden gehoord over Jakarta pakten we gelijk de trein naar Bandung, een stad met veel Nederlandse invloeden. Het is bijzonder om te zien dat hoe kleiner de stad is, hoe mannelijker we worden. 'mister mister' is hoe we hier aangesproken werden. In Bandung staan veel gebouwen in Nederlandse stijl en hier was ook een restaurant in de Nederlandse koloniale stijl, waar we heerlijk gegeten hebben. Kroketten, bitterballen en poffertjes, dat was al een tijdje geleden! Ook zijn we hier naar de wedstrijd Persib Bandung - Ajax geweest. Ajax was op Indonesiatour en speelde precies in Bandung een wedstrijd, na het kampioenschap gemist te hebben kon ik dit natuurlijk niet laten lopen! En wat een ervaring, ongekend. De sfeer in het stadion was fantastisch en we waren zo ongeveer de enige blonde dames dus er waren weer veel fotomomentjes! Zelfs de stoere mannen van het leger wilden met ons op de foto, zie je het voor je in Nederland...

Vanaf Bandung pakten we de trein naar Yogyakarta, waar het weer tijd was voor tempels. Om 04.00 's ochtends werden we samen met Melissa en Helen opgehaald om de Borobodur bij zonsopgang te bekijken. Erg mooi en indrukwekkend om te zien. Hierna gingen we naar de Prambanan en nog wat andere tempels en is mijn tempel-teller de 60 inmiddels gepasseerd. Beide tempels waren vol van schoolklassen en op een gegeven moment zeiden we zelfs nee tegen alle foto verzoeken. Het was echt te bizar voor woorden, er werd non-stop stiekem foto’s van ons gemaakt!

Na Yogya was het tijd om naar Bali te vliegen. Voor de laatste 10 dagen van onze reizen hadden we het gezamenlijk doel: relaxen, zonnen, zwemmen, biertjes drinken en vooral nog veel meer relaxen! We pakten de boot naar Lombok, de minder toeristische versie van Bali en hier hebben lekker op het strand gelegen en met een scooter meer dan 150 kilometer afgelegd. 3 dagen voor Lombok was veel te kort maar Gili Trawangan riep! Dit kleine eilandje heeft als enige vervoersmiddelen fietsen en paard en wagens, heerlijk rustig. Gili T is een heerlijk relaxed eiland, waar we ons vermaakt hebben met het eiland rondfietsen, koffietjes en biertjes drinken en wederom lekker van de zon genieten. Wat een fantastische plek! Nu zijn we al weer 3 dagen in onze laatste stop, Seminyak op Bali. Gisteren zijn we uit eten geweest en gaan stappen met Miranda en Anne, die ik nu voor de vierde keer in Azie heb gezien, zo leuk! Samen met nog meer vriendinnen van hen hebben we genoten van de doubledoubles (lekker drankje voor wel 80 cent) en gedanst tot in de late uurtjes! Vandaag zijn op de scooter naar Echo Beach gereden, waar we lekker op een zitzak surfers hebben gespot en zijn we naar de Tanah Lot tempel geweest. Deze tempel staat in het water en is alleen te bezoeken als het eb is, erg bijzonder! Weet wel dat dit voorlopig de laatste tempel is geweest maar in ieder geval is mijn UNESCO lijstje goed uitgebreid!

En dan zijn nu toch echt de laatste dagen van deze fantastische reis ingegaan. Nog 3 dagen en dan zit het erop. Morgenochtend checken we in bij een heerlijk luxe resort en staat er weinig meer op de planning behalve zon, zee, strand en surfen! Seminyak is daar namelijk de perfecte spot voor. Woensdagavond vlieg ik via Jakarta en Abu Dhabi weer naar Amsterdam. Dan gaat het normale leven weer beginnen, waar natuurlijk ook weer heel veel leuke kanten aan zitten . Het zal gek zijn om niet meer continu omringd te zijn door Aziaten!

Aan alle goede dingen komt een einde, helaas, maar weet zeker dat dit niet mijn laatste reis is geweest. Tot snel allemaal!

• 25 Mei 2014 - 15:57

Dieuw:

Na!! Wat een heerlijk verhaal!!! Tot snel maat!!!! :-)

• 25 Mei 2014 - 16:28

Danique:

Top verhaal naad! Echt wauw! Tot Amsterdam XXX

• 25 Mei 2014 - 17:11

Jody:

Ahhhh zo leuk verhaal! Succes met zonnen, niks doen en surfen de komende dagen. TOT DONDERDAG!! xxxx

• 25 Mei 2014 - 17:31

Amber:

Jeeeetje naad! Wat vliegt de tijd. Super leuk om te lezen en dat verhaal bij de borobodur komt me zo bekend voor haha! Hadden precies hetzelfde toen. Ik vlieg dinsdag met mn team naar bosnie dus kan je helaas geen dikke knuffel geven op schiphol! Maar we zien elkaar snel. Geniet van je laatste daagjes! Dikke kus xxxx Ambie

• 25 Mei 2014 - 20:57

Ilja:

Weer een heerlijk verhaal. En goed einde van je reis lijkt me!!
    Dikke kus en see you soon!

• 25 Mei 2014 - 20:58

Joop:

Wat een droomtrip is dit geweest en vooral het genieten van kleine details.
    Goeie reis terug en we spreken elkaar weer gauw.

• 25 Mei 2014 - 21:28

Anita En Marijn:

Goh Nadieh wat een fantastisch avontuur!! Super! Een droom die is uitgekomen. We zijn ook wel weer blij om je te zien hoor! Hele goeie reis en tot gauw.

• 25 Mei 2014 - 22:52

Laura:

Prachtig!!!! Hele dikke kus en tot snel, Loewie

• 25 Mei 2014 - 23:31

Jessy:

Super!! Zie je snel xxx

• 26 Mei 2014 - 09:18

Gerda En Cor:

Helemaal geweldig. Kan niet beter. Hebben genoten van jouw verhalen. Tot ziens in Nederland.

• 26 Mei 2014 - 09:55

Eva:

Waauwww Naadd super toff weer om te lezen!
    Genieten nog even de laatste dagen en tot donderdag/vrijdag !!!!!

xxx

• 26 Mei 2014 - 12:33

Co En Anita:

Prachtig mooi Nadieh, dit avontuur neemt niemand meer van je af. Leuk geschreven en leuk om te lezen ook. Goeie reis terug naar ons/het gewone leven........

• 26 Mei 2014 - 20:51

Yvonne Joosten:

Wat een prachtig verhaal genoten van dit verslag. Geniet nog maar even lekker en dan weer gewoon naar de Rijdersstraat tussen al die blonde mensen xxxx

• 27 Mei 2014 - 11:04

Mara:

Wat een heerlijke verhalen!!! Jaloersjaloersjaloers!!!

Tot snel!
    X

• 27 Mei 2014 - 19:06

Rineke:

WAAAAUUUUWWWWWWW!!!!!!!

• 27 Mei 2014 - 21:00

Meliss:

Gaaf Naad! Geniet er nog van en tot snel!!
    Dikke kus