Time flies! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: Nadieh

Blijf op de hoogte en volg Nadieh

24 Maart 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Xin chao!

Op het moment van schrijven zweef ik in het luchtruim van Vietnam, onderweg naar Ho Chi Minh. De tijd in dit prachtige land zit er al bijna weer op want morgen vlieg ik via Bangkok naar Phuket, Thailand, waar pap en mam al een paar dagen zijn! Nu 2,5 maand verder sinds het begin van mijn reis geniet ik nog steeds iedere dag van de vrijheid, het ontdekken van nieuwe dingen en culturen en het ontmoeten van nieuwe mensen. Ook werd het wel weer eens tijd voor een update. Erg leuk om te zien dat mijn verslagen door zoveel mensen gelezen worden en om de reacties te lezen, bedankt :).

In mijn laatste verslag was ik gebleven in Laos, waar de laatste bestemming Don Det, een van de 4000 Islands, was. Hier sliepen we in een houten hutje aan de Mekong rivier met hangmatten op het balkon. We bevonden ons tussen de locals en konden echt genieten van de manier waarop zij hun leven leidden. Het dagelijks leven speelt zich voornamelijk buiten af, in een rustig tempo en vaak in een hangmat. Heerlijk!

Vanaf Don Det gingen we verder naar een nieuw land, Cambodja. Hier was de eerste bestemming Siem Reap, de stad van waaruit de Angkor Tempels bezocht gingen worden. En dat hebben we geweten! Om 05.00 werden we opgehaald en gingen we als eerst naar de Angkor Wat om hier de zonsopgang te bekijken. Gelukkig waren we niet de enigen met dat plan en hebben we ons vooral vermaakt met het bestuderen van de hordes (vooral Chinese) toeristen die nog net niet vochten om het beste plekje om de perfecte foto te kunnen schieten. Wij namen meer foto's van hen.... De rest van de dag hebben we nog een stuk of 12 tempels bezocht, lekker geluncht en Lara Croft gespeeld in de tempel waar de film Tomb Raider is opgenomen. De volgende dag hebben we nog een tripje gemaakt naar een drijvend dorp op het Tonle Sap meer, waarna we de bus naar Battambang hebben gepakt. Een slaperig stadje waar we een stukje gereden hebben op de bamboo trein. Legendarisch ritje als je bedenkt dat je op een soort bamboe vlot op wielen zit, welke wordt aangedreven door de motor van een grasmaaier. Tel daarbij op dat het een enkel spoor is, wat inhield dat bij tegenliggers het 'treinstel' met de minste passagiers letterlijk van het spoor werd af getild en je kunt je voorstellen dat we wat af gelachen hebben! Na Battambang werd het tijd voor serieuze kost en gingen we naar Phnom Penh, stad van de Killing Fields en de voormalige Tuol Sleng gevangenis. Hier zijn duizenden mensen vermoord door het gestoorde regime van Pol Pot. Iedereen die slim leek werd uit de weg geruimd. Professors, leraren, maar als je al een bril had kon je misschien ook wel eens slim zijn... 'To spare you is no profit, to kill you is no loss' laat zien dat ze dit erg letterlijk namen. De Killing Fields bestaan uit meerdere massagraven waaruit nog steeds botten, kleding en tanden omhoog komen. De mensen werden hier vermoord met bijlen, kapmessen en zelfs bamboebladeren, kogels waren namelijk te duur. Op de Killing Fields krijg je via een audio tour naast informatie ook veel verhalen te horen van de paar mensen die het overleefd hebben en wat me het meeste bij is gebleven is het geluid wat de slachtoffers voor het laatst hoorden voordat zij werden vermoord; een dieselmotor en vrolijke muziek, zodat het voor de omgeving niet te horen was wat voor gruwelijke dingen er zich daar afspeelden. Ook zijn we naar de Tuol Sleng gevangenis geweest, waar de slachtoffers gemarteld werden, opgesloten in hokjes van 1 bij 1 en dit op 7 mensen na niet overleefden. Al die rijen met foto's van slachtoffers die je aanstaren, dat komt toch wel heel hard binnen. En dan te bedenken dat dit zich maar 40 jaar geleden afspeelde...

In Phnom Penh hebben we nog Lotte haar verjaardag gevierd waarna we dag erna de bus pakten naar Vietnam. We begonnen in Ho Chi Minh, een drukke, gekke, leuke stad, waar we bezoekjes hebben gebracht aan het War Museum, het Reunification Palace en aan de Cu Chi tunnels. Ook in Vietnam is weer zo veel bizars gebeurd en al waren de tunnels erg toeristisch, het was interessant om te zien. Na Ho Chi Minh namen we de bus naar Mui Ne, een klein stadje aan de kust waar we na al die weken in steden en de binnenlanden heerlijk hebben genoten van het strand! Ook hebben we hier een bezoekje gebracht aan de zandduinen, waar we lekker hebben rondgescheurd op een quad.

Vanaf Mui Ne hebben we een 3-daagse tour gedaan waarbij we allebei bij een gids achterop een motor zaten. Deze mannen waren allebei niet erg lang en zwaar en moesten dan ook moeite doen om de motor, ons en de backpacks die achterop vastgesnoerd zaten overeind te houden! Maar het ging allemaal prima en wat hebben we een fantastische dagen gehad! We stopten op bij watervallen, fabriekjes, plantages en weten nu dus alles over het groeien van koffie, thee, champignons, dragonfruits, aardbeien en cashewnoten (aan een boom dus) en hebben genoten van de mooie uitzichten. Want wat is Vietnam een prachtig land!!! Achter elke bocht doemt het volgende mooie landschap op, zwaaien de mensen vriendelijk naar je en tijdens die 3 dagen zagen we ontzettend veel van het land. Uiteindelijk kwamen we uit in Nha Trang, een stad aan de kust waar we genoten hebben op het strand, lekker gek gedaan hebben met uitgaan en waar ik m'n duikskills weer even heb geoefend met 2 duiken. Weer veel nieuwe dingen gezien, kan al niet wachten om in Thailand met pap te gaan duiken!

Naar Nha Trang gingen we naar Hoi An, waar we in een super leuke homestay aan het strand verbleven. Echt alles was van bamboe en we sliepen zo goed als buiten. Hoi An is een heel gezellig, knus stadje waar we op de schakelbrommer (na wat oefenen reed ik al aardig zonder schokken) lekker hebben rondgereden. Mijn laatste bestemming in Vietnam was Hue, waar binnen de stadsmuren een verboden keizersstad ligt die ik graag wilde zien. Ook hier weer een heerlijk avondje gestapt met een gezellige groep mensen uit het hostel en na weinig uurtjes slaap de volgende ochtend een Vietnamese kookcursus gedaan. Spring rolls, noodle soup, pancakes, niets is meer te gek! In Hue hebben Lotte en ik elkaar gedag gezegd, na uiteindelijk ruim 4,5 week samen te hebben gereisd. We hebben een hele relaxte tijd gehad samen en zij is nu verder naar het noorden van Vietnam en ik vlieg morgen terug naar Thailand!

Ook de afgelopen maand is weer veel en veel te snel voorbij gegaan maar gelukkig heb ik nog even!!

• 24 Maart 2014 - 16:12

Leegie:

Super verhalen Nade!
    Zoveel dingen die je meemaakt!
    Leuk om te lezen, jaloers jaloers!
    Heel veel plezier met pa en ma! Geniet ervan!!
    Xx

• 24 Maart 2014 - 16:58

Wendy:

Ha die Nadieh,

Wat weer een prachtig reisverslag, erg mooi om te lezen! Als het goed is krijg je van je Ma, een dikke knuffel, van ons ;) Heel veel plezier met elkaar!

Dikke kus, Hans,Melvin en Wendy.

• 24 Maart 2014 - 17:05

Dieuw:

Na! Wat een heerlijk verhaal weer! En een paar bekende plaatsen, leuk!!

Nu lekker genieten in thailand met je ouders!!! Xxx

• 24 Maart 2014 - 17:52

Geert:

Weer een super verhaal! Zou je wat mee moeten doen ;) hehe.

Geniet er heel veel van! En trouwens nog een hengel uitgegooid in de Mekong haha. Staat het bekend om ;)

We keep in touch.

xx

• 24 Maart 2014 - 19:40

Anouk:

Naad!
    Wat leuk om te lezen allemaal!
    Om jaloers op te worden;)! Geniet er lekker van!
    Goeie vlucht alvast en we spreken elkaar! Xx

• 25 Maart 2014 - 09:09

Simone:

Nate, wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt. Ben blij om te horen dat het nog steeds goed met je gaat en dat je van elke dag geniet. Nu ik weet dat ik ook naar Vietnam ga is het nog leuker om te lezen wat jij daar allemaal gedaan hebt! :) Goeie reis naar Thailand en geniet lekker van je dagen met je ouders! xxx

• 25 Maart 2014 - 10:24

Ada:

Hoi Nadieh, wat beleef je toch veel,..... de reis van je leven?
    En nu maar even lekker duiken met je vader, is ook een belevenis.
    Je kaart is aangekomen na bijna drie weken onderweg te zijn geweest.
    Bedankt hoor!
    Veel plezier weer in Thailand! En doe je ouders de groeten van ons!

Groetjes John en Ada

• 26 Maart 2014 - 13:27

Edith Beukenkamp:

Je moet er een boek over gaan schrijven.Leuk om te lezen en het enthousiasme slaat dan vast over .Bij mij in ieder geval. Goed dat je dit onderneemt en er zo rijkelijk van geniet .Ben trots op je .En nog bedankt voor de mooie kaart .Lief dat je aan ons denkt.Nu even Paul en Laura gaan reisleiden.Gezellig want jij weet vast al wel leuke specifieke dingen over het land .In ieder geval heel fijne tijd en weer tot de volgende reactie veel lieve groeten