Over de helft... - Reisverslag uit Thika, Kenia van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu Over de helft... - Reisverslag uit Thika, Kenia van Nadieh Oudeman - WaarBenJij.nu

Over de helft...

Door: Mumbi

Blijf op de hoogte en volg Nadieh

22 Mei 2013 | Kenia, Thika

Tsjaaa en dan ben je zomaar al over de helft! Wat vliegt de tijd en wat is een periode van 4 weken eigenlijk veeel te kort.

Op de scholen gaat het ontzettend goed! Bij allebei op een heel andere manier. Op de school op het platteland kunnen we de box met een gerust hart achterlaten en vinden de leraren de sportlessen soms nog leuker dan de kinderen zelf. In de sloppenwijk kunnen we de box helaas niet achterlaten (wordt gejat), sturen de leraren de kinderen graag naar ons toe en gaan er zelf op een stoel naar zitten kijken. Maar toch blijft het fantastisch om te zien hoe de kids genieten als ze aan het sporten zijn! Nog maar anderhalve week te gaan en dan zullen we het project over geven aan de leraren en mogen ze het zelf gaan doen.

Over sommige gewoontes in dit land blijf ik me verbazen. Neem het openbaar vervoer, je kunt kiezen uit de matatu (busje) of achterop de boda boda ((motor)fiets). Een matatu is een busje dat in NL al 10 jaar geleden niet meer door de APK keuring kwam, met plaats voor 14 personen maar regelmatig gevuld met gemiddeld 10 mensen meer! Lekker knus dus, vooral als je je bedenkt dat er vaak ook nog grote zakken meel, boodschappen en andere dingen mee de busjes in gaan (en anders wordt het 'gewoon' op het dak gebonden!) Gevallen van loshangende deuren en gaten in de vloer zijn niet meer op 2 handen te tellen, maar het gaat altijd goed. Onderweg kom je regelmatig een politiecontrole tegen, gek genoeg mogen de busjes altijd doorrijden (geld onder de deurklink stoppen helpt!).

De vrouwen in Kenia hebben iedere zoveel weken een ander kapsel. Het zijn of immens veel vlechtjes, of extensions, of blow drying (zodat het steil wordt) of een pruik, maar hun 'normale' haar willen ze hier niet! Dus geen afro's te bekennen hier. Leuk detail is dat een verandering gemiddeld 5 uur duurt, daar gaat de weinige vrije tijd!

Afgelopen weekend hebben we met een aantal vrijwilligers en een aantal anderen een tripje gemaakt naar de Masinga Dam. Dit is een groot stuwmeer en wij zaten op een camping hierbij. Lekker zwembad, zonnetje en gezelligheid bij het kampvuur! Zaterdagochtend ging de wekker om 05.30 (!!) 's morgens, want ik ging samen met Stijn naar Mwea National Reserve, op zoek naar de Big Five. Het was nogal een dichtbegroeid park, met blijkbaar veel woeste olifanten. Zijn meerdere omgeknakte bomen tegengekomen, wat voor een beetje uitdaging op de vroege ochtend zorgde. Na 3 bomen te hebben kunnen omzeilen of omzagen, moesten we toch echt weer terug. Op dit pad hebben we wel een enorme olifant gespot, dus het was het waard. Verder hebben we giraffen, een buffel, antilopes en veel apen gezien.

Bij Macheo heb ik het erg naar mijn zin. De afgelopen zondagen heb ik de voetbaltrainingen gegeven aan het jongens- en meisjes team. De kinderen zijn hier super lief en enthousiast! Ik word hier tante genoemd, dus tijdens het partijtje klinkt het 'auntie, auntie, here !!'. Op de scholen wilden ze me graag een Kikuyu naam geven, het werd Mumbi (betekent the creator). Begin al bijna te wennen aan Mumbi, auntie of mzungu!

De volgende trip is gepland, 31 mei vertrekken we naar Mombasa!! Lekker genieten aan de kust de laatste dagen, want 4 juni stap ik alweer in het vliegtuig. Time flies when you're having fun!

• 22 Mei 2013 - 20:52

Roxan:

He Nadiehtje!
    Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven en super leuk om te lezen wat je daar allemaal doet! Time flies inderdaad, want voordat je het weet ben je alweer terug.
    GENIET er nog even van :)
    Xxxx Roxan

• 22 Mei 2013 - 21:19

Anita:

Hoi Mumbi,

Wat gezellig om weer iets van je te horen. Wat gaat de tijd toch snel als je het naar je zin heb. Lekker sporten met de kinderen, helemaal jou ding. Genieten maar van de tijd die je daar nog mag zijn, heel veel plezier!!!

Lieve groetjes Anita

• 22 Mei 2013 - 23:12

Jody:

Hellooooooo darlinggg!!
    Wat een leuk verhaal. Wat heb je al veel meegemaakt in die twee weken zeg!! Die foto's zijn echt super, wat een lieve moppies allemaal. Ik kan geloven dat je helemaal gelukkig wordt als die kinderen zo blij zijn met al jullie spullen! Heel veel plezier en deze week skypen we!!
    xxxxxx

• 23 Mei 2013 - 06:27

Geert:

Wow, van 31 juli tot 4 juni chillen op het strand ;)

Leuk verhaal, auntie!

Geert

• 23 Mei 2013 - 08:46

Pap:

Zou wel even bij je willen kijken. Dat er nog een paar mooie weken volgen. X

• 23 Mei 2013 - 11:17

Dieuwertje:

Hee Na!!
    Wat leuk om te lezen! Wat hebben jullie al veel gedaan in zon korte tijd! En wat een leuke fotos! Heel veel succes en veel plezier nog de aankomende weken!!
    X Dieuw

• 23 Mei 2013 - 18:04

Ilja:

He topper!

Wederom een leuk verhalen en topbijnamen! Beter dan Dijkie haha.

Enjoy nog even want de tijd vliegt echt, straks lijkt t niet eens of je weg geweest bent!

Liefs

• 30 Mei 2013 - 16:11

Marion:

Hoi, Nadieh,
    Ik vind Mumbi wel een passende naam voor je!wat heerlijk dat je het zo naar je zin hebt.......
    Ik zie je gezicht al voor me hoe je de eerste keer in dat busje reist, wat zal je geschatert hebben
    in jezelf, en wat zullen er af en toe een geuren losgekomen zijn. voor je thuis komt ga je zeker
    ook even naar de kapper daar, neem je tijd haha....... heel veel goeds en pas op jezelf.
    leuk je verslag te lezen van die andere wereld. dikke kus van ons allemaal. Marion